Veelgestelde vragen

Gazelle Connect

Connect uitgelegd

Wat is een Connect e-bike?

In een Connect e-bike zit een module ingebouwd die is verbonden met het internet. Deze module zorgt ervoor dat de e-bike altijd te traceren is met behulp van GPS. Dit staat ook duidelijk op het frame van de e-bike aangegeven, zodat dieven wel twee keer nadenken voordat ze ermee aan de haal gaan. Uiteraard is de locatie van de module niet zichtbaar vanaf de buitenkant!

Meer informatie

Hoe werkt een Connect e-bike?

Een Connect e-bike heeft een module met GPS-chip. Bij de levering van een Connect e-bike ontvang je een activatiecode die je invoert in de Connect app. Hierdoor heb je inzicht in de locatie van jouw e-bike. Ook schakel je via de app eenvoudig diefstalbeveiliging in. Komt je e-bike onverwacht in beweging? Dan ontvang je daar een melding van.

Heb je een fietsverzekering afgesloten bij ANWB, ENRA, Kingpolis of Laka? Dan schakel je via de app eenvoudig de opsporingsdienst in als je e-bike gestolen is.

Meer informatie

Welke e-bikes zijn voorzien van Gazelle Connect?

Een geselecteerd aantal Gazelle e-bikes is beschikbaar met Connect. Benieuwd welke modellen dit zijn? Op deze pagina vind je ze allemaal.

Het is niet mogelijk om Connect in combinatie met een andere e-bike te kopen.

Kan ik de gegevens van mijn Connect e-bike inzien?

Ja, dat kan. De Connect app toont handige gegevens van jouw e-bike. Denk bijvoorbeeld aan de live locatie. Ook schakel je via de app eenvoudig diefstalbeveiliging in. Komt je e-bike onverwacht in beweging? Dan ontvang je daar een melding van.

Heb je een fietsverzekering afgesloten bij ANWB, ENRA, Kingpolis of Laka? Dan schakel je via de app eenvoudig de opsporingsdienst in als je e-bike gestolen is.

Meer informatie

Wat kan ik verwachten als mijn Connect e-bike is gestolen?

Erg vervelend als je e-bike gestolen is. Heb je een fietsverzekering afgesloten bij ANWB, ENRA, Kingpolis of Laka? Dan meld je diefstal via de Connect app. Doe daarnaast ook altijd aangifte bij de politie.

De live locatie van je fiets wordt nadat je de melding hebt gedaan, tijdelijk gedeeld met het opsporingsteam van je verzekeraar. Zij zijn gespecialiseerd in het terugvinden van de gestolen fiets en proberen je fiets zo snel mogelijk terug te krijgen. Lukt dit niet, dan krijg je van jouw verzekeraar een passend voorstel.

Kan ik mijn Connect e-bike doorverkopen?

Ja, je kunt je Connect e-bike doorverkopen. Denk dan wel aan de volgende handelingen:

1. Geef de activatiekaart of -code door aan de koper
2. Verwijder de e-bike uit jouw Connect app
3. Als je een Connect-fietsverzekering hebt, zet deze dan stop

Waarom springt het display vanzelf aan?

Als de "batterijbeheer module"* aanstaat in de Connect app, gaat het display van je e-bike af en toe automatisch aan. Maak je geen zorgen, want het display gaat vanzelf weer uit wanneer de module voldoende opgeladen is.

*Deze module is alleen beschikbaar voor de Avignon C8 HMB Connect, Orange C8 HMB Connect, Makki Load Connect, Ultimate C8+ HMB Belt Connect, Grenoble C8 HMB Connect, N°1 625 Wh en N°1 1125 Wh.

Beschikt mijn Connect e-bike over Bluetooth?

Ja, een Connect e-bike heeft Bluetooth. Hierdoor kan de Connect app je inzicht geven in de fietsgegevens als je in de buurt bent.

Je smartphone moet eenmalig via Bluetooth gekoppeld worden. Dat kan via de Bluetooth infokaart of door te tikken op ‘Details > Bluetooth’. Daarna ben je automatisch verbonden als je in de buurt van je fiets bent.

Wil je niet dat de app met je fiets verbindt via Bluetooth? Je kunt het uitzetten op het ‘Fiets’ tabblad via ‘Details > Bluetooth’.

Connect app

Hoe download ik de Gazelle Connect app?

De Gazelle Connect app download je direct via de App Store of Google Play. Zoek op "Gazelle Connect" of klik op een van de onderstaande links om de download te starten.

Download de iOS app
Download de Android app

Met welke e-bikes werkt de Gazelle Connect app?

De Connect app werkt alleen met e-bikes die een Connect module hebben. Benieuwd welke modellen dit zijn? Op deze pagina vind je ze allemaal.

Voor welke smartphones is de app beschikbaar?

De Connect app is beschikbaar voor smartphones met versies van Android 7.0 en hoger of iPhones met iOS 12.0 of hoger.

Heb ik een actieve internetverbinding nodig?

Ja, om gebruik te kunnen maken van alle functionaliteiten van de Connect app, heb je een actieve internetverbinding nodig op je telefoon. Alleen dan kun je functionaliteiten als diefstalbeveiliging inschakelen.

Zonder actieve internetverbinding is het niet mogelijk om een melding te ontvangen en diefstal te melden via de app. Uiteraard kun je diefstal wel telefonisch melden bij je verzekeraar.

Hoe voeg ik mijn Connect e-bike toe aan de app?

Je kunt je Connect e-bike toevoegen aan de Connect app met behulp van een activatiecode. Volg de stappen zoals beschreven op de activatiekaart en in de app.

De activatiecode wordt geleverd met je Connect e-bike op een sticker in de accuslede of als papieren activatiekaart. Bewaar het goed voor toekomstig gebruik (zoals je e-bike opnieuw toevoegen of bij eventuele verkoop). Wanneer je de activatiecode mist, kun je deze aanvragen via de Gazelle klantenservice.

De getoonde informatie komt niet overeen met de display van mijn e-bike

Bepaalde gegevens in de app zijn een benadering. Daardoor kan het voorkomen dat deze niet exact overeenkomen met de gegevens op het display op je e-bike. Een andere oorzaak kan zijn, dat wanneer je e-bike een langere tijd niet gebruikt is, de module onvoldoende batterijlading heeft om nieuwe gegevens te versturen. In dat geval raden we je aan de e-bike goed op te laden, je ondersteuningsniveau te wijzigen en een stukje te gaan fietsen. Na enige minuten moeten nieuwe gegevens in je app zichtbaar zijn.

Hoe wordt de locatie van mijn e-bike op de kaart getoond?

Je e-bike is zichtbaar op de kaart in de Gazelle Connect app en verstuurt tijdens actief gebruik iedere vier minuten de locatie naar je app. Hierdoor kan de locatie van je e-bike op de kaart, iets afwijken van de werkelijkheid.

Wanneer de e-bike wordt uitgeschakeld, wordt er geen nieuw signaal meer verzonden en wordt de laatste locatie van je e-bike getoond.

Wijkt de werkelijke locatie van je e-bike af van de aangegeven locatie op de kaart, kijk dan hoe laat de e-bike voor het laatst een signaal heeft verzonden. Dit kun je zien door op 'Instellingen' in de app te klikken en dan op het tabblad 'Fiets'. Deze staat rechtsboven naast de e-bike weergegeven. In dit overzicht wordt de datum en het tijdstip van het laatste bericht weergegeven.

Mocht de e-bike langere tijd niet gebruikt worden en de batterijlading laag zijn, kan het voorkomen dat er geen locatiegegevens getoond worden in de app. Zodra er voldoende batterijlading is, wordt de e-bike weer getoond.

Wat als de batterij van mijn telefoon leegraakt tijdens het fietsen?

Je kunt gewoon blijven fietsen, want een Connect e-bike werkt ook zonder gebruik van de app. Je ontvangt dan alleen geen meldingen meer als je e-bike onverwacht in beweging komt.

Wat gebeurt er als ik de app niet (meer) wil gebruiken?

Je kunt er altijd voor kiezen om de Connect app niet te gebruiken. Je beschikt dan echter niet meer over de voordelen van de app, zoals meldingen bij verplaatsing en inzicht in je fietsgegevens. Als je een Connect fiets- of diefstalverzekering hebt, zul je ook de opsporingsdienst (telefonisch) via je verzekeraar moeten inschakelen.

Hoe werkt diefstalbeveiliging?

Wil je extra zekerheid wanneer je je e-bike stalt? Je kan je e-bike beveiligen via de beveiligingsknop in de Connect app. Je ontvangt een melding wanneer je e-bike verplaatst wordt.

Diefstalbeveiliging werkt met de bewegingssensor in de module. Hoe dit voor jouw e-bike werkt, zie je in de app via 'Details' op het tabblad 'Fiets'.

Hoe kom ik aan een activatiecode?

De activatiecode wordt geleverd met je Connect e-bike op een sticker in de accuslede of als papieren activatiekaart. Bewaar het goed voor toekomstig gebruik (zoals je e-bike opnieuw toevoegen of bij eventuele verkoop). Wanneer je de activatiecode mist, kun je deze aanvragen via de Gazelle klantenservice.

Je kunt je Connect e-bike toevoegen aan de Connect app met behulp van een activatiecode. Volg de stappen zoals beschreven op de activatiekaart en in de app.

Kan ik meerdere e-bikes aan de app toevoegen?

Ja, je kunt heel makkelijk meerdere Connect e-bikes toevoegen aan één Connect app account. Op het tabblad ‘Fiets’ tik je eenvoudig op het blauwe plusje en volg je de stappen.

Let op, het is niet mogelijk om één Connect e-bike aan meerdere Gazelle Connect app accounts toe te voegen. Wél is het mogelijk om op meerdere smartphones met hetzelfde Gazelle Connect app account aan te melden. Je ziet dan direct alle eerder toegevoegde e-bikes.

Kan ik mijn Connect e-bike met iemand delen?

Ja, je kunt je e-bike altijd delen met familie of vrienden. Willen zij ook gebruiken van de app? Dan kunnen zij hem downloaden op hun eigen smartphone en inloggen met jouw gegevens.

Waarom wordt de locatie van mijn e-bike niet correct weergegeven?

Je e-bike is zichtbaar op de kaart in de Connect app en verstuurt tijdens actief gebruik iedere vier minuten de locatie naar je app. Hierdoor kan de locatie van je e-bike op de kaart afwijken van de werkelijkheid. Let er op dat wanneer je e-bike binnen staat of in een buitengebied, soms geen verbinding met het internet kan worden gemaakt.

Maak je vaak korte ritten of fiets je een tijdje niet? In dat geval raden we je aan om de e-bike goed op te blijven laden. Het advies in deze is om de e-bike minimaal eens in de 5 dagen te gebruiken of om ervoor te zorgen dat de accu van de e-bike voldoende is opgeladen.

Waarom tonen de app en het display verschillende waardes?

Bepaalde gegevens in de Connect app zijn een benadering. Daardoor kan het voorkomen dat deze niet exact overeenkomen met de gegevens op de display op je e-bike.

Maak je vaak korte ritten of fiets je een tijdje niet? In dat geval raden we je aan om de e-bike goed op te blijven laden. Het advies in deze is om de e-bike minimaal eens in de 5 dagen te gebruiken of om ervoor te zorgen dat de accu van de e-bike voldoende is opgeladen.

Hoe klinkt de melding bij diefstalbeveiliging?

Met diefstalbeveiliging ontvang je een melding wanneer je e-bike verplaatst wordt. Op Android kun je het geluid van deze melding zelf kiezen. Op iOS kies je tussen het geluid van een fietsbel, hoorn of politiesirene. Let er op dat je de app toestemming geeft om meldingen te sturen en dat je smartphone niet op trilmodus of ‘Niet storen’ staat.

Hoe wordt de batterij van de ingebouwde GPS-module opgeladen?

De batterij van de GPS-module kan op twee manieren opgeladen worden. Afhankelijk van de Connect e-bike die je hebt, lees je hieronder hoe.

Avignon C8 HMB Connect | Orange C8 HMB Connect | Makki Load Connect | Ultimate C8+ HMB Belt Connect | Grenoble C8 HMB Connect | N°1 625 Wh | N°1 1125 Wh

Wanneer je één van deze Connect e-bikes aan de Connect app toevoegt, wordt automatisch de ‘Batterijbeheer module’ voor je aangezet. Daarmee blijft de GPS-module opgeladen en met het internet verbonden.

Let er op dat wanneer je ‘Batterijbeheer module’ uitzet en je vaak korte ritten maakt of een tijdje niet fietst, de module mogelijk onvoldoende oplaadt om met het internet te verbinden.

Je beheert dit via ‘Details’ op tabblad ‘Fiets’ in de Connect app.

Eclipse T11 HMB | Eclipse C380 HMB | Avignon C8 HMB | Avignon C380 HMB | Makki Travel

De batterij van de GPS-module van deze Connect e-bikes wordt alleen opgeladen op het moment dat de e-bike aanstaat. Een volledig opgeladen batterij werkt minimaal 10 dagen. De batterij van de GPS-module wordt dus niet opgeladen als je de accu aan het opladen bent. 

Heb ik een data-abonnement nodig voor mijn Connect e-bike?

Ja, om gebruik te kunnen maken van alle functionaliteiten van de Connect app, heb je een data-abonnement nodig. Alleen dan kun je functionaliteiten als diefstalbeveiliging inschakelen.

Zonder actieve internetverbinding is het niet mogelijk om een melding te ontvangen en diefstal te melden via de app. Uiteraard kun je diefstal wel telefonisch melden bij je verzekeraar.

Wat kost een data-abonnement?

Bij de aankoop van een Connect fiets is dit standaard inbegrepen gedurende de looptijd. Daarna ontvang je in de app een melding om de data-verbinding te vernieuwen. Voor 12 maanden data-verbinding betaal je een vast bedrag van slechts €39,95. 

Connect verzekering

Met welke verzekeraars heeft Gazelle een samenwerking?

Voor Connect e-bikes hebben we samenwerkingen met ANWB, ENRA, Kingpolis en Laka. De overeenkomst die we met deze verzekeraars hebben, verschilt en is altijd gekoppeld aan bepaalde e-bikes:

Bij ANWB, ENRA en Kingpolis sluit je samen met de fietsenwinkel een fietsverzekering af. Deze optie is mogelijk bij de Avignon C8 HMB Connect, Orange C8 HMB Connect, Makki Load Connect, Ultimate C8+ HMB Belt Connect, Grenoble C8 HMB Connect, N°1 625 Wh en N°1 1125 Wh.

Bij Laka is de diefstalverzekering in het eerste jaar gratis inbegrepen. Deze optie is mogelijk bij de Eclipse T11 HMB, Eclipse C380 HMB, Avignon C8, Avignon C380 HMB en Makki Travel.

Voor de actuele voorwaarden verwijzen we naar de verzekeraar.

Hoe verzeker ik mijn Connect e-bike?

De verzekering waar je voor in aanmerking komt, is altijd gekoppeld aan de e-bike die je kiest. Hieronder lees je per e-bike welke verzekering erbij hoort en hoe je deze afsluit.

Avignon C8 HMB Connect | Orange C8 HMB Connect | Makki Load Connect | Ultimate C8+ HMB Belt Connect | Grenoble C8 HMB Connect | N°1 625 Wh | N°1 1125 Wh
Voor deze e-bikes geldt dat je een fietsverzekering bij ANWB, ENRA of Kingpolis kan afsluiten. In deze verzekering is onder andere diefstalverzekering opgenomen. Voor alle andere verzekerde onderdelen verwijzen wij naar de voorwaarden van de verzekeraar. De verzekering sluit je af bij een Gazelle fietsenwinkel in jouw buurt.

Eclipse T11 HMB | Eclipse C380 HMB | Avignon C8 HMB | Avignon C380 HMB | Makki Travel
Voor deze e-bikes geldt dat je in het eerste jaar recht hebt op een gratis diefstalverzekering van Laka. Nadat je een Connect e-bike hebt aangeschaft en deze hebt gekoppeld aan de Connect app, ontvang je een melding in de app om de diefstalverzekering van Laka af te sluiten. Doe je dit niet direct, dan start het abonnement automatisch nadat je 50 kilometer hebt gefietst. Je hebt dan nog 30 dagen om de verzekering te weigeren of accepteren.

Ik heb een tweedehands Connect e-bike gekocht. Hoe verzeker ik hem?

Na aankoop van een tweedehands Connect e-bike kun je contact opnemen met een verzekeringspartij om de mogelijkheden te bespreken.

Kan ik geweigerd worden door de verzekeraar?

Ja, dat is mogelijk. De voorwaarden voor acceptatie worden bepaald en gecontroleerd door de verzekeraar. Indien je wordt afgewezen, ontvang je hierover bericht van de verzekeraar.

Ik heb de melding over het afsluiten van een verzekering weggeklikt in de app. Hoe sluit ik alsnog een verzekering af?

Het kan gebeuren dat je per ongeluk de melding* over het afsluiten van de verzekering wegklikt. Neem contact op met de Gazelle klantenservice om dit alsnog te regelen. Let er wel op dat je dit binnen 30 dagen na het activeren van de activatiecode doet.

*Je krijgt deze melding alleen te zien als je een Eclipse T11 HMB, Eclipse C380 HMB, Avignon C8 HMB, Avignon C380 HMB of Makki Travel hebt.

Hoe neem ik contact op met mijn verzekeraar?

Je neemt contact op met de verzekeraar via de Connect app. Hierin maak je eenvoudig een melding van diefstal en vind je de contactgegevens.

Welke dekking heeft mijn verzekering?

In Nederland bieden diverse partijen een speciale Connect fietsverzekering aan: ANWB, ENRA, Kingpolis en Laka. De dekking verschilt per verzekeraar. Voor de exacte voorwaarden verwijzen wij naar de verzekeraar.

Hoe werkt pechhulp?

Van een aantal Connect fietsverzekeringen is pechhulp een onderdeel. Met behulp van de Connect app kun je dan eenvoudig pechhulp inschakelen als je langs de kant van de weg staat. De exacte voorwaarden verschillen per verzekering en kun je inzien bij de verzekeraar:

Pechhulp is niet inbegrepen bij een Connect diefstalverzekering die is afgesloten bij Laka.

Hoe meld ik diefstal?

Erg vervelend als je e-bike gestolen is. Heb je een fietsverzekering afgesloten bij ANWB, ENRA, Kingpolis of Laka? Dan meld je diefstal via de Connect app. Doe daarnaast ook altijd aangifte bij de politie. De live locatie van je e-bike wordt nadat je een melding hebt gedaan, tijdelijk gedeeld met het opsporingsteam van je verzekeraar. Zij zijn gespecialiseerd in het terugvinden van gestolen e-bikes en proberen je e-bike zo snel mogelijk terug te krijgen. Lukt dit niet, dan krijg je van jouw verzekeraar een passend voorstel.

Hoe groot is het zoekgebied van de opsporingsdienst na diefstal?

Het zoekgebied wordt door de verzekeraar bepaald.

Mijn e-bike is teruggevonden. Hoe gaat het nu verder?

Nadat je e-bike is teruggevonden, kun je hem ophalen op het politiebureau. Wanneer er schade is ontstaan aan je e-bike ga je naar je fietsenwinkel om een prijsopgave te laten maken voor het herstellen hiervan. Zodra de prijsopgave is goedgekeurd door de verzekeraar, kun je de schade laten herstellen door de fietsenwinkel.

Is er geen schade? Dan kun je met een gerust hart weer op pad.

Mijn e-bike heeft schade na diefstal. Hoe wordt dit opgelost?

Nadat je e-bike is teruggevonden, kun je hem ophalen op het politiebureau. Wanneer er schade is ontstaan aan je e-bike ga je naar je fietsenwinkel om een prijsopgave te laten maken voor het herstellen hiervan. Zodra de prijsopgave is goedgekeurd, kun je de schade laten herstellen door de fietsenwinkel.

Is er geen schade? Dan kun je met een gerust hart weer op pad.

Mijn e-bike is niet teruggevonden. Hoe gaat het nu verder?

Als je e-bike niet wordt teruggevonden, ontvang je een passend voorstel van de verzekeraar. Wat van toepassing is voor jou, lees je in de voorwaarden van jouw verzekeraar.

Mag ik zelf achter mijn gestolen e-bike aan?

Nee, het is niet toegestaan om zelf achter je gestolen e-bike aan te gaan. Meld diefstal altijd via de Connect app en bij de politie en laat het opsporingsteam achter je e-bike aan gaan.

Wat gebeurt er na afloop van de verzekeringsperiode?

Enkele weken voor het aflopen van de verzekeringsperiode ontvang je van de verzekeraar een voorstel om de verzekering te verlengen.

Heb je voor jouw Connect e-bike een diefstalverzekering bij Laka afgesloten en wil je weten met welk maandbedrag je na 12 maanden rekening moet houden? Voor de meest actuele prijsindicatie van het verlengen van jouw diefstalverzekering verwijzen we naar de website van Laka.

Voor diefstalverzekeringen die zijn afgesloten bij ANWB, ENRA en Kingpolis hebben wij de prijs na afloop van de verzekeringstermijn niet inzichtelijk. We verwijzen je naar de verzekeraar voor een prijsindicatie.

Om van alle functionaliteiten van de Connect app te kunnen blijven gebruiken, krijg je daarnaast te maken met de kosten voor het data-abonnement.

Hoeveel kost een diefstalverzekering bij Laka na 12 maanden?

Wil je jouw Laka diefstalverzekering verlengen na de eerste gratis verzekeringstermijn van 12 maanden? Kijk dan op de website van Laka voor een indicatief maandbedrag voor het voortzetten van jouw diefstaldekking. Enkele weken voor het aflopen van de verzekeringsperiode ontvang je van Laka een voorstel om de verzekering te verlengen.

Om van alle functionaliteiten van de Connect app te kunnen blijven gebruiken, krijg je daarnaast te maken met de kosten voor het data-abonnement.

Is het gebruik van een tweede slot verplicht?

Ja, volgens de richtlijnen van de verzekering is het altijd verplicht om een tweede slot te gebruiken.

Wat is verzekerd bij diefstal?

In de polisvoorwaarden van jouw verzekering lees je terug welke onderdelen zijn verzekerd in het geval van diefstal.

Moet ik een diefstalverzekering afsluiten als ik een Connect e-bike private lease?

Nee, dat hoeft niet. Diefstalverzekering is namelijk standaard inbegrepen bij private lease. In de app hoef je alleen aan te geven dat je de e-bike private leaset. Daarna kun je gebruikmaken van alle functionaliteiten van de Connect app.

Is een aansprakelijkheidsverzekering inbegrepen bij een speed pedelec met Connect?

Nee, Gazelle Connect voorziet uitsluitend in een diefstalverzekering. Het is dus je eigen verantwoordelijkheid om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.